W jaki sposób Klienci podejmują decyzję dotyczącą kupna konkretnego produktu?

W jaki sposób Klienci podejmują decyzję odnośnie kupna konkretnego produktu?

To, w jaki metodę przez klienta jest podejmowana decyzja o zakupie, uzależniony jest od znacznej ilości czynników. Głównie zależy to od tego, czy decyzja o zakupie tyczy się produktu rutynowego czy również produktu problemowego.

Produkty rutynowe to w znaczącej liczbie sytuacji produkty o niskich kosztach. Tyczy się to głównie żywności oraz środków czystości czy też prasy. W wypadku takich produktów konsumenci częściej bardzo dobrze znają daną klasę towarów, jego odmianę oraz dostępne na rynku marki. Częstokroć jest przywiązany do pewnych marek, z których korzysta od lat. Ponieważ cena takich produktów jest zazwyczaj niska, klient nie traci podczas zakupów zbyt wiele czasu na namyślanie się i porównywanie z innymi produktami.

Całkiem inaczej natomiast sytuacja wygląda w wypadku towarów problemowych. Są to przeważnie produkty kupowane sporadycznie, których cena jest dość wysoka. Może to być zakup samochodu, wybór określonych usług turystycznych czy ubezpieczeniowych. W procesie podejmowania decyzji przez konsumenta można wyróżnić kilka etapów. Dotyczy to wyjątkowo zakupów problemowych. W przypadku produktów rutynowych proces podejmowania wyborów nabywczej jest znacznie bardziej uproszczony. Aby ze znakomitym skutkiem sprowadzić kampanie marketingowe, warto przyjrzeć się zachowaniom kontrahentów, które poprzedzają zakup produktu , a ponadto te, które posiadają miejsce już po dokonaniu zakupu. Należy tu zwrócić uwagę na następujące zachowania:
-identyfikacja, czyli uświadomienie potrzeby,
-gromadzenie informacji , a dodatkowo ocena sposobów zaspokojenia potrzeby,
-wybór sposobu zaspokojenia potrzeby,
-decyzja o zakupie i zakup,
-zachowania konsumenta po zakupie.